About

Over Sandra (Weert, 1988)

‘Nulla dies sine linea’

Plinius dichtte in zijn Naturalis Historia (77-78 n.Chr.) het adagium ‘Nulla Dies Sine Linea’ (geen dag zonder lijn) toe aan de Griekse schilder Apelles (4de eeuw v.Chr.). Apelles’ motto blijkt inmiddels een leidraad van mijn eigen leven geworden: er gaat voor mij geen dag voorbij zonder (teken-)kunst. Als tekenaar en kunsthistoricus heb ik het voorrecht om mij zowel met het maken als met het bestuderen van beeldende werken bezig te houden.

In mijn beeldend werk reflecteer ik op dat wat de (digitale) media ons aanbieden. Dagelijks worden we geconfronteerd met een overvloed aan nieuws en visuele indrukken. Er is daarbij weinig ruimte voor reflectie en bezinning. In mijn werk zoek ik daarom naar een hernieuwde aandacht voor het beeld. Door voor arbeidsintensieve (teken-)technieken te kiezen – (bal-)pentekeningen en draadtekeningen (m.b.v. de naaimachine) – creëer ik voor mijzelf een rustpunt en probeer ik de aandacht voor het beeld langer vast te houden.
————————
CV

Opleiding

2015-2017 Master kunstgeschiedenis, Radboud Universiteit, Nijmegen (cum laude)
2011-2014 Bachelor kunstgeschiedenis, Radboud Universiteit, Nijmegen (cum laude)
2006-2011 Bachelor docent beeldende kunst en vormgeving, Academie Beeldende Vorming, Tilburg (cum laude)

——-

Tentoonstellingen

Mei 2020: Werk uitgekozen voor de Wildlife Artist of the Year 2020 (David Shepherd Wildlife Foundation, Londen). I.v.m. de huidige omstandigheden zal de tentoonstelling digitaal plaatsvinden. (Zie ook: https://davidshepherd.org/events/wildlife-artist-year-exhibition)

2020
April 2020: Post-museum Singapore. Inzending mail-art tentoonstelling ‘Love in the time of extinction’.

7 maart t/m 4 april NDSM-Fuse Amsterdam, werk geselecteerd voor groepstentoonstelling ‘You can’t paint that’ (Smash the narrative). (Zie ook: http://www.smashthenarrative.com/)

The Art of Still Life 2020, 2nd Annual International Juried Exhibition. 24 januari t/m 28 februari 3 square art, Fort Collins (Colorado, Amerika). (Zie: https://www.3square-art.com/index.php?PageID=7&ExhibitEventID=39#ExhibitsEvents)

2019
AIMAE 2019 (Annual International Mail-in Art Exhibition), Vancouver (Canada). Twee werken geselecteerd voor de expositie

Zomerexpo ‘Europa’. 25 mei t/m 1 september. Museum de Fundatie, Zwolle

Roze Hokjes / Pink Pigeonholing. Expositie Mail Art Project. Galerie Tuur, Venlo

2018
Textielkunsttentoonstelling, Handwerk- & Quiltdagen Brabanthallen Den Bosch

Weekend van het portret, Amsterdam. Zelfportret geselecteerd voor het weekend van het portret

2017
Water ZomerExpo 2017, Museum de Fundatie Zwolle. Werk opgenomen in de gelijknamige catalogus

5 x 5 small art, TERRATORIUM, TERRA Art Projects Zoetermeer. Groepsexpositie waarbij iedere kunstenaar maximaal 5 werken van 5×5 cm. exposeert

2016
Tentoonstelling evenement: ‘BY YOUNG PROFESSIONALS, FOR YOUNG ENTREPRENEURS AND TALENTS’, in samenwerking met Jong Baat

Deelname ‘Bosch Open Expo’ (B.O.E.) Jeroen Bosch Ziekenhuis ’s-Hertogenbosch. Expositie met hedendaagse kunstwerken die gebaseerd zijn op het werk en leven van Jheronimus Bosch. Werk opgenomen in de catalogus “B.O.E. Bosch Open Expo Catalogus 2016”

2014
Solo-expositie: ‘Een wereld vol beelden’, Radboud Universiteit Nijmegen. In samenwerking met Cultuur op de Campus (RU)

——-

Awards

2020
Work ‘Toads Crossing’ highly commended, Wildlife Artist of the Year 2020

2020
Bronze Award (‘Ontbijtgen’), The Art of Still Life 2020, 3 Square Art Gallery, Fort Collins

2019
Second Place Prize (“Untitled (Amsterdam)”), Annual International Mail-In Art Exhibition, Federation of Canadian Artists (Vancouver)

————————

Artikelen

Sandra Mackus, ‘Treinstations opnieuw bekeken’, in TxP 254. Zie: Treinstations opnieuw bekeken, Sandra Mackus

Redmar Bosma, ‘Kunstproject leidt Limburgse langs Friese stations’, in: Friesch Dagblad, 9 juli 2020
https://frieschdagblad.nl/2020/7/9/treinstations-zijn-een-tussenstop-maar-wel-het-vereeuwigen-waard?harvest_referrer=https:%2F%2Fwww.google.com%2F

Sandra Mackus, ‘Draadtekenen’, in: Vezel, 2019-2

Dorothé Swinkels, ‘Sandra Mackus tekent met pen en naaimachine minutieuze series’, januari 2019
https://www.textielplus.nl/artikelen/sandra-mackus-tekent-met-pen-en-naaimachinenaald-minutieuze-series/

————————

About Sandra (Weert, 1988)

‘Nulla dies sine linea’ (‘Not a single day without a line’) was the saying of Apelles, the Greek court painter of Alexander the Great. His motto has become my philosophy of life: for me there’s not a day that goes by without art/drawings. As an artist (specialized in drawing) and art historian, I have the privilege to be concerned with making art as well with studying works of art.

With my visual work I reflect on the daily overload of news and visual impressions that are delivered by the (digital) media. Because there’s small space for reflection and reconsideration, I try to gain new attention for those pictures. By choosing labor-intensive drawing techniques – (ballpoint) pen drawings and thread drawings (by using a sewing machine) – I try to create some rest for myself and keep ones attention a bit longer.