Was getekend… de getekende fiets

Nog eventjes en ik vertrek op fietsvakantie naar Rome. Vandaar voorlopig mijn laatste blog, die natuurlijk over tekenen, fietsen en een Italiaanse kunstenaar gaat.

Fietsen tekenen
De Italiaanse kunstenaar / ontwerper Gianluca Gimini (1983) zag hoe een vriend van hem een fiets tekende. Omdat de tekening niet bepaald op een (werkzame) fiets leek, bedacht Gimini een project. Hij vroeg vrienden en vreemden om, zonder voorbeeld, voor hem een fiets op papier te tekenen. Van de honderden tekeningen waren er maar enkelen die er (bijna) in slaagden om een fiets te tekenen die ook echt zou kunnen functioneren. Een aantal jaren later koos Gimini enkele ontwerpen uit, die hij vervolgens in het echt liet uitvoeren. Één ding hebben deze fietsen gemeen: er kan niet op gefietst worden.



Gianluca Gimini, Velocipedia
Voor meer voorbeelden, zie: https://www.gianlucagimini.it/portfolio-item/velocipedia/

Tekenen wat je denkt
Het is een van de grootste valkuilen wanneer je tekent. Ook al denk je te registreren wat je ziet, je tekent vooral wat je weet of wat je denkt te zien. Daarbij worden complexe zaken vaak onbewust vereenvoudigd. Blaadjes van een boom worden aangeduid met een paar driehoekige lijnen en een fiets wordt opgebouwd uit enkel de belangrijkste componenten. We weten allemaal hoe een fiets eruit ziet, maar als we over de samenhang van de verschillende onderdelen moeten nadenken, wordt het lastig. Ernst Gombrich gaf in zijn boek Art and Illusion (1960) al aan, dat een kunstenaar vanuit schema’s werkt. Wanneer je een fiets wil tekenen heb je dus al een bepaald beeld (schema) in gedachten, dat je vervolgens aanpast aan de fiets die je voor je ziet.

Tekenen: kijken
John Ruskin benadrukte in zijn boek Elements of Drawing (1857) dat een tekenaar met een ‘innocent eye’ moet leren kijken. Hij moet vergeten wat hij weet en puur kijken naar dat wat hij ziet. Puur kijken zal nooit gaan, omdat het kijken altijd gekleurd is door dat wat je eerder in je leven hebt gezien. Het is vooral handig om je hiervan bewust te zijn en je eigen tekenproces kritisch blijft beoordelen.