Was getekend… Mehdi Zannad

Op het moment dat deze blog online verschijnt, reis ik door Frankrijk. Mede hierdoor las ik een korte zomerstop in en hoop ik inspiratie op te doen voor een reeks nieuwe blogs in september. Mijn laatste blog voor nu gaat dan ook over een Franse tekenaar, die mij persoonlijk inspireert.

Frankrijk heeft naast een enorme schat aan kathedralen, architectuur, musea en street art, veel aandacht voor hedendaagse tekenkunst. Ieder jaar organiseert Le Printemps du dessin een mois de dessin, waarbij aangesloten musea, kunstcentra en andere plekken gedurende een maand tekententoonstellingen en -workshops organiseren. Het Drawing Lab (Parijs) viert dit jaar haar 5-jarige bestaan, en maakt deel uit van het Drawing Hôtel. Tot slot vindt ieder jaar de tekenbeurs Drawing Now Art Fair plaats – wederom in Parijs – waar ik al eerder een aantal blogs over schreef.

Het is dan ook niet vreemd dat ik al googelend met regelmaat Franse tekenaars tegenkom. Zo ook de tekenaar, Mehdi Zannad (1971), die afgelopen jaar – als onderdeel van de mois de dessin werk exposeerde in de kathedraal van Amiens. In deze werken legde hij met pen en bruine inkt de kathedraal en haar omringende straten vast.  

Helaas heb ik zijn tentoonstelling niet bezocht. En hoewel het tegen mijn principes ingaat om werk te bespreken dat ik nooit zelf gezien heb, maak ik voor deze keer een uitzondering.

Mehdi Zannad, werken uit de serie Montreuil, bron: zannad.fr/montreuil

Terwijl ik op dit moment nog altijd treinstations met zwarte fineliner aan het vastleggen ben, word ik door een gezonde dosis jaloezie overvallen als ik naar het werk van Zannad kijk. Met een ogenschijnlijk gemak en groot oog voor detail, legt hij Franse straatbeelden vast. Gedurende een aantal maanden is de kunstenaar met een Moleskine-notitieboekje de straten van Montreuil en later ook Marseille opgegaan, om dat wat hij zag te registreren. Hij koos daarbij niet voor de toeristische hotspots, maar voor plekken die normaal gesproken als minder interessant worden aangemerkt.

Mehdi Zannad, werk uit de serie Marseille, bron: zannad.fr/marseille

Ik herken in zijn werk de uitdaging om te tekenen zonder een schets te maken, en te werken met een zwarte pen die niet kan worden uitgewist. Terwijl ik daardoor zoekend ben, zie ik bij Zannad een (tref-)zekerheid, die zijn tekeningen kracht doet uitstralen. Daarbij moet voor ogen worden gehouden, dat hij direct op straat tekent en daardoor onder andere te maken heeft met rumoer, beweging, (opmerkingen van) voorbijgangers en veranderingen in licht. (1) Des te bijzonderder hoe hij deze continue stroom aan prikkels weet samen te vatten in een arbeidsintensieve tekening, die juist veel weg heeft van een snapshot.

Kijkend naar zijn tekeningen is het niet vreemd om te lezen dat Zannad architect is. Hij weet hoe gebouwen zijn samengesteld en onderling in de ruimte functioneren. Hoewel hij er niet voor kiest om de toeristische hotspots weer te geven, weet hij met zijn bijzondere uitsneden de aandacht vast te houden. Dat komt doordat hij een goed oog heeft voor het lijnenspel in de stad. Een voor toeristen oninteressant stadsdeel, wordt door het perspectivische spel van onder andere paaltjes, zebrapaden, stroomkabels, bomen- en raamrijen, alsnog spannend gemaakt.

Tot slot valt vooral de leegte op in zijn werk, waaruit nogmaals zijn liefde voor architectuur blijkt. Mensen, dieren en zelfs auto’s en fietsen ontbreken in zijn zwart-wit tekeningen. Het lijkt alsof Zannad de tijd stil heeft gezet, en de drukke steden in serene plekken heeft veranderd. Door het gebruik van zwart-wit krijgt het werk tevens een nostalgische lading en wordt het idee dat deze steden uit een andere tijd stammen, nog eens extra versterkt. 

(1) Het schetsboek met de 40 tekeningen van Montreuil, is in boekvorm uitgebracht. Opmerkingen van omstanders zijn uitgetypt en als tussenbladen toegevoegd.

Gepubliceerd door
admin

1 reactie

Was getekend… op straat

[…] ik in mijn laatste blog ‘was getekend… Mehdi Zannad’ had aangegeven, heb ik de afgelopen weken door Frankrijk gereisd. Vandaar dat mijn blogs de komende […]

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.